Δύο ιδέες που είχε προτείνει η Goldman Sachs το περασμένο φθινόπωρο στην κυβέρνηση, πριν καταστεί… απόβλητη στην Ευρώπη για το ρόλο της στην κερδοσκοπία κατά εθνικών ομολόγων και του ευρώ, θέτει τώρα σε εφαρμογή η κυβέρνηση. Παράλληλα, πετάει… καρότα στους ισχυρούς του εγχώριου κατασκευαστικού τομέα, καθώς ετοιμάζεται να υλοποιήσει μεγάλα έργα, που είχαν εξαγγελθεί προεκλογικά από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Οι χθεσινές ανακοινώσεις των συναρμόδιων για τις αποκρατικοποιήσεις υπουργών προκαλούν ήδη κινητικότητα στα γραφεία των μεγάλων επενδυτικών τραπεζών του Λονδίνου, αλλά και στις έδρες των ισχυρών του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου. «Έβρεξε… φιλέτα για τις μεγάλες επενδυτικές τράπεζες και τις κατασκευαστικές εταιρείες», σχολίαζαν τραπεζικά στελέχη στην Αθήνα, που αποκωδικοποίησαν τις χθεσινές ανακοινώσεις, διαπιστώνοντας ταυτόχρονα ότι όσα εξαγγέλθηκαν χθες έχουν υψηλό βαθμό «εποικοδομητικής ασάφειας» και πολλά θα πρέπει να αποσαφηνιστούν προσεχώς.
Ο υπουργός Οικονομικών περιέγραψε δύο βασικές παρεμβάσεις για την αποκρατικοποίηση «χρυσαφικών» (όχι «ασημικών», όπως έλεγαν χθες με νόημα τραπεζικά στελέχη…) του ελληνικού Δημοσίου. Οι διαδικασίες αυτές θα μπορούσαν να εξελιχθούν, ανάλογα με τους κυβερνητικούς χειρισμούς, σε σοβαρές προσπάθειες ιδιωτικοποίησης με μεγάλα οφέλη για το Δημόσιο, αλλά δεν παύει να είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να εξελιχθούν, με εσφαλμένους χειρισμούς, σε μια ανεξέλεγκτη διαδικασία εκποίησης σε τιμές ευκαιρίες των σημαντικότερων «φιλέτων» του Δημοσίου.
Οι δύο παρεμβάσεις για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, που πρώτη φορά συζητήθηκαν το περασμένο φθινόπωρο, όταν τις πρότεινε στην κυβέρνηση η Goldman Sachs, αφορούν την ίδρυση δύο μεγάλων εταιρειών χαρτοφυλακίου, καθεμιά επικεντρωμένη σε διαφορετικούς τομείς της δημόσιας περιουσίας: μία για συμμετοχές σε επιχειρήσεις και μία για ιδιοκτησίες ακίνητης περιουσίας.
«Είμαστε σε μία κατεύθυνση δημιουργίας μιας εταιρείας συμμετοχών, όπου το Δημόσιο εισφέρει ένα «καλάθι» πλειοψηφικών ή μη συμμετοχών, όπου είναι μία πρακτική που γίνεται και σε άλλες χώρες και δίνει άμεσα έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο, με την είσοδο αυτής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο», τόνισε χθες ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου. «Επίσης», πρόσθεσε, «δίνει τη δυνατότητα στο Ελληνικό Δημόσιο να συνεχίσει να έχει έλεγχο της ομάδας των εταιρειών ή των παραχωρήσεων, τις οποίες έχει εισφέρει σε αυτό το «καλάθι», το οποίο πρέπει, βέβαια, να είναι ομοιογενές για να έχει μία σωστή αποτίμηση. Επιτρέπει τη διατήρηση του ελέγχου στις εταιρίες στρατηγικής σημασίας και δίνει τη δυνατότητα εισφοράς μη εισηγμένων επιχειρήσεων, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να εισαχθούν άμεσα στο Χρηματιστήριο».
Ευνόητο είναι, όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, ότι οι μεγάλες επενδυτικές τράπεζες του Λονδίνου θα δώσουν σκληρή μάχη για να αναλάβουν ρόλο συμβούλου του Δημοσίου στη δημιουργία αυτής της νέας «υπερεταιρείας» συμμετοχών, ενώ καίριο ρόλο θα έχουν και ορισμένες μεγάλες εταιρείες συμβούλων – ορκωτών λογιστών.
Για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, θα εφαρμοσθεί επίσης ένα μοντέλο που είχε προταθεί από την Goldman Sachs: « το Ελληνικό Δημόσιο», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, «κατέχει μια τεράστια ακίνητη περιουσία, η αξία της οποίας ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει υπολογιστεί, δεν έχει αξιολογηθεί σωστά και θα προχωρήσουμε σε αυτή την καταγραφή με μία σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις, κατ΄ αρχάς με τη συγχώνευση των αρμοδίων φορέων, δηλαδή της ΚΕΔ, της ΕΤΑ και των Ολυμπιακών Ακινήτων. Στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα μπορούν να παραχωρούνται και ακίνητα διαχείρισης άλλων Υπουργείων, θα δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας μιας χωριστής εταιρείας διαχείρισης του χαρτοφυλακίου, με εταιρείες συμμετοχών και ενδεχόμενης εισαγωγής στο Χρηματιστήριο. Η όλη λογική εδώ είναι να μπορέσουμε να «καθαρίσουμε» τα ακίνητα, να ξέρουμε, δηλαδή, ποια από τα ακίνητα αυτά είναι αξιοποιήσιμα, ποια δεν είναι, να «καθαρίσει» το νομικό καθεστώς και ταυτόχρονα με σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία - και βεβαίως και με τη συμμετοχή και τη βοήθεια του ιδιωτικού τομέα και ειδικών εταιρειών που έχουν μεγάλη εμπειρία στα ζητήματα αυτά - να μπορέσουμε να πάμε σε μία αξιοποίηση, η οποία θα αποφέρει πάρα πολύ σημαντικά κέρδη δεκάδων δισ. στο Δημόσιο».
Σε ό,τι αφορά τα συμφέροντα των κατασκευών, η χθεσινή παρουσίαση από τους υπουργούς περιελάμβανε ανακοινώσεις μεγάλης σημασίας. Κατ’ αρχάς, ο κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι για ορισμένα ακίνητα στρατηγικής σημασίας, όπως το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού και τα πρώην βασιλικά ανάκτορα στο Τατόι, δημιουργούνται ειδικοί φορείς διαχείρισης, ή ενεργοποιούνται αυτοί που ήδη υπάρχουν αλλά δεν λειτουργούν, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, με το Τατόι.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου έκανε λόγο για « σωστή οικονομική αξιοποίηση ήπιας μορφής, με πλήρη σεβασμό στα ζητήματα περιβάλλοντος και ένταξης στο αστικό τοπίο, εκεί όπου πρέπει», αποκλείοντας έτσι από το σχεδιασμό φιλόδοξα σχέδια βάναυσης τσιμεντοποίησης που επεξεργάζονταν ορισμένες μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες. Σε κάθε περίπτωση, όμως, κατασκευαστικές και εταιρείες real estate, κυρίως του τραπεζικού χώρου, θα έχουν να διαδραματίσουν σοβαρό ρόλο σε αυτές τις αναπτυξιακές προσπάθειες.
Για τους εργολάβους, οι χθεσινές κυβερνητικές ανακοινώσεις κάλυψαν αρκετά θέματα μείζονος ενδιαφέροντος, καθώς για πρώτη φορά ξεκαθάρισε η κυβέρνηση της προθέσεις της για μεγάλα έργα, όπου σχεδιαζόταν ήδη πριν από τις εκλογές από τις ισχυρές εταιρείες του κλάδου το επόμενο κατασκευαστικό «πάρτι». «Στο τέλος Οκτώβρη», τόνισε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δ. Ρέππας, «θα δεχθούμε τις προτάσεις των ενδιαφερομένων φορέων για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης και το πρώτο εξάμηνο του 2011 θα προχωρήσουμε σε ανάλογα προγράμματα, που θα αφορούν στις νέες οδούς Αττικής με ένα νέο σχεδιασμό και μία νέα γραμμή ΜΕΤΡΟ, την κυκλική γραμμή, τη γραμμή «V» η οποία θα καλύπτει το κέντρο της Αθήνας στις πυκνοκατοικημένες περιοχές».
Σημασία σε αυτές τις ανακοινώσεις, τονίζουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, θα έχουν οι «λεπτομέρειες» που θα εξειδικευθούν αργότερα. Για παράδειγμα, θα πρέπει να γίνει σαφές με ποιο σχεδιασμό θα προχωρήσουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (οι «νέες οδοί της Αττικής», στις οποίες αναφέρθηκε ο κ. Ρέππας), αλλά και να λυθούν σοβαρά ζητήματα χρηματοδότησης των επόμενων, φιλόδοξων έργων επέκτασης του Μετρό, αφού είναι γνωστό ότι η πορεία των έργων επέκτασης που ήδη προχωρούν γίνεται μετ’ εμποδίων, λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης.
πηγή : http://www.sofokleous10.gr/portal2/toprotothema/toprotothema/2010-06-02-22-24-58-2010060224029/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όλα τα νέα και οι ειδήσεις από τα Stournaria