Τετάρτη 12 Μαΐου 2010

Νέες έρευνες για καρτέλ στον καφέ με ηγέτη την Nestle!

Πηγή : http://www.sofokleous10.gr/portal2/toprotothema/toprotothema/---------nestle-2010051123122/ 

 Μετά την επιβολή βαρύτατου προστίμου στην Nestle, για σοβαρές πρακτικές κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά του καφέ, δύο ακόμη έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για σοβαρές παραβάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, ύστερα από καταγγελίες μικρομεσαίας ελληνικής εταιρείας!


Αυτό αποκάλυψε, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του “S”, μιλώντας χθες ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, όπου δέχθηκε πλήθος ερωτήσεων βουλευτών για τις καταχρηστικές πρακτικές που «φουσκώνουν» τις τιμές του καφέ στην ελληνική αγορά, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κ. Δ. Κυριτσάκης.



Σύμφωνα με πληροφορίες του “S”, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ο κ. Κυριτσάκης δέχθηκε βομβαρδισμό ερωτήσεων αναφορικά με τις καταγγελίες της εταιρείας του κ. Γ. Δρίτσα, βάσει των οποίων έχει ήδη επιβληθεί πρόστιμο 30 εκατ. ευρώ στην Nestle, ενώ πρόσφατα καταδικάσθηκε πρωτοδίκως σε φυλάκιση 9 μηνών με αναστολή ο τέως πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Σπ. Ζησιμόπουλος, για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, επειδή η Ε.Α. καθυστέρησε επί σειρά ετών, εκ δόλου σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, να διερευνήσει τις σχετικές καταγγελίες.

Πιεζόμενος από βουλευτές, για την αδράνεια της Επιτροπής στη διερεύνηση άλλων δύο καταγγελιών του κ. Δρίτσα, ο κ. Κυριτσάκης ενημέρωσε την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ότι ήδη έχουν αρχίσει έρευνες και για τις καταγγελίες αυτές, οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες του “S”, δίνουν νέα διάσταση στην υπόθεση του ασφυκτικού ελέγχου της χρυσοφόρας αγοράς καφέ από μεγάλες πολυεθνικές και σούπερ μάρκετ:

Στην πρώτη εξ αυτών των καταγγελιών, τονίζεται μεταξύ άλλων, ότι «ο ελληνικός καφές πωλείται αυτή την περίοδο, από τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, από 1,98 έως 1,99 ευρώ τα 200 γρ., ενώ και οι λιανικές τιμές του στιγμιαίου καφέ δεν παρουσιάζουν αισθητές διακυμάνσεις από εταιρεία σε εταιρεία, και κυμαίνονται από 2,70 έως 2,71 ευρώ τα 100 γρ. Η εικόνα αυτή που συναντούν οι καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ μειώνει στο ελάχιστο το περιθώριο επιλογής με βάση την τιμή και δημιουργεί σοβαρές υπόνοιες για την ύπαρξη εναρμονισμένων πρακτικών. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην αγορά καφέ περίπου το 85% μοιράζονται δύο επιχειρήσεις».

Ο κ. Δρίτσας έχει καταγγείλει, ότι οι τρεις πολυεθνικές του καφέ (Nestle, Kraft, Sara Lee) ακολουθούν εναρμονισμένες πρακτικές στη διαμόρφωση των τιμών των προϊόντων τους, ενώ συντονισμένα επιβάλλουν μποϊκοτάζ στην εταιρεία του, ώστε να μη φθάνουν τα προϊόντα της, όπως και άλλων μικρότερων επιχειρήσεων, στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Όπως επισημαίνεται από τον καταγγέλλοντα μικρομεσαίο επιχειρηματία, «όλες οι προϋποθέσεις για την ύπαρξη εναρμονισμένης πρακτικής ως μόνης πιθανής εξήγησης της απόλυτης ευθυγράμμισης των τιμών αλλά και του μποϋκοτάζ εναντίον της εταιρίας μας, πληρούνται:

- Ο αριθμός των επιχειρήσεων στην αγορά είναι πολύ μικρός και μάλιστα στην ουσία οι τρείς καταγγελλόμενες αντιπροσωπεύουν το σύνολο σχεδόν της ελληνικής αγοράς προϊόντων καφέ και άλλων ροφημάτων ή προϊόντων διατροφής.

- Τα εμπόδια εισόδου στην αγορά είναι υψηλά καθότι είναι απαραίτητη η πρόσβαση σε δίκτυα σούπερμάρκετ η οποία συνήθως επιφυλλάσσεται μόνο σε μεγάλους προμηθευτές.

- Δεν υπάρχει μεγάλος βαθμός καινοτομίας ενώ οι εταιρίες ανταλλάσσουν πληροφορίες μέσω του ειδικού συνδέμου τους (ΣΕΒΤ) στον οποίο προεδρεύει ο Γενικός Διευθυντής της τρίτης καταγγελλόμενης. Υπενθυμίζεται δε ότι η πρώτη και η τρίτη καταγγελλόμενη (σ.σ.: Nestle και Kraft) έχουν γραφεία στην ίδια διεύθυνση!

- Οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε σχετική συμμετρία, όντας θυγατρικές παγκόσμιων ομίλων τροφίμων και απέχοντας από επιθετικές πολιτικές η μία εναντίον της άλλης αφήνοντας σε καθεμία μια προνομιακή αγορά ενός είδους καφέ.

- Δεν υπάρχει σημαντικά διαφορετική από τις καταγγελλόμενες εταιρία στην αγορά, ενώ τα προϊόντα είναι διαφοροποιημένα, με τον κάθε είδους καφέ να έχει πιστό κοινό καταναλωτών. Τέλος, η ζήτηση στην ελληνική αγορά ακολουθεί αυξητικές τάσεις.

Στην άλλη καταγγελία του, που όπως ανέφερε στη Βουλή ο κ. Κυριτσάκης διερευνάται τώρα, ο κ. Δρίτσας επισημαίνει ένα πρωτοφανές παράδοξο: ενώ η Nestle τιμωρήθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τεράστιες οικονομικές παροχές προς τα σούπερ μάρκετ, επειδή κρίθηκε ότι με τον τρόπο αυτό καταχρηστικά αποκλείονται μικρότεροι ανταγωνιστές, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε κυρώσεις μόνο στην πολυεθνική, αλλά όχι και στα σούπερ μάρκετ που ελάμβαναν τις πληρωμές!

Όπως τονίζεται στην καταγγελία, τρία μεγάλα σούπερ μάρκετ της χώρας αρνήθηκαν να τοποθετήσουν στα ράφια τους τα προϊόντα της εταιρείας του κ. Δρίτσα, προφανώς επειδή δέχονταν υπέρογκες οικονομικές παροχές από την Nestle. Επιπλέον, ο επιχειρηματίας καλούσε με την καταγγελία του να διερευνηθεί αν τα εν λόγω σούπερ μάρκετ εφαρμόζουν πρακτικές διακριτικής μεταχείρισης, προκειμένου να προστατεύσουν τα δικά τους αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

«Λαμβανομένων υπόψη των συμβάσεων των καταγγελλομένων με την NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε., εύλογα εξάγεται το συμπέρασμα ότι οι καταγγελλόμενες επιφυλάσσουν ευνοϊκή μεταχείριση στα προϊόντα της NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε. των οποίων η διάθεση αποφέρει πολλαπλές παροχές και εκπτώσεις. Εάν οι καταγγελλόμενες προωθούν επίσης τα δικά τους προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δεν απομένει παρά ελάχιστος ή καθόλου χώρος στο ράφι για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις προϊόντων καφέ», τόνιζε ο καταγγέλλων επιχειρηματίας.

Όπως ανέφερε, «έχει ήδη καταδειχθεί η συμμετοχή και ο ηγετικός ρόλος της NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε. στην οργάνωση και εφαρμογή ενός συστήματος «δωροδοκίας» των σούπερ μάρκετ προκειμένου να προωθηθούν τα προϊόντα της εταιρίας αυτής. Η σχετική εισήγηση, όμως, ενώ περιγράφει και αναλύει αυτό το σύστημα, δεν εισέρχεται στο θέμα του ρόλου της NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε. στην οργάνωση και εφαρμογή του ολοκληρωτικού μποϋκοτάζ εναντίον των προϊόντων μας εκ μέρους των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Απομένει συνεπώς να ερευνηθεί ο ρόλος της NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε. στο μποϋκοτάζ αυτό καθώς και να καταδειχθεί η εναρμονισμένη πρακτική των καταγγελλόμενων, οι οποίες, αφενός επιλέγουν την προώθηση των προϊόντων του μονοπωλίου της NESTLE ΕΛΛΑΣ Α.Ε. προκειμένου να επωφεληθούν από τις πληρωμές τοις μετρητοίς που χορηγούσε και χορηγεί το μονοπώλιο και, αφετέρου, καλύπτουν τον υπόλοιπο χώρο του ραφιού από τα δικά τους προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μέσα σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ υπάρχει ένα μονοπώλιο για τα επώνυμα προϊόντα καφέ και ένα άλλο για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας».

Αξίζει τέλος να σημειωθεί η χαρακτηριστική βραδύτητα με την οποία εξετάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και αυτές τις καταγγελίες του κ. Δρίτσα, παρότι ήδη η περίπτωση των πρακτικών της Nestle έχει διερευνηθεί διεξοδικά από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, με τέτοια χρονική καθυστέρηση, που έχει οδηγήσει ήδη όχι μόνο στην ποινική καταδίκη Ζησιμόπουλου, αλλά και σε πρωτοφανή απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου, με την οποία επιβλήθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η καταβολή χρηματικής αποζημίωσης στον Έλληνα επιχειρηματία…

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις από τα Stournaria

Sponsored Ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...